mandag 10. mars 2008

Takk gud for at jeg går på skole i Norge

Når man går inn på en nettavis ser man bare mange overskrifter som har lenker som fører til den noden der hele saken står. Det er mange artikler, og det er da ofte de artiklene som handler om barn og lignede som får min oppmerksomhet. Jeg gikk inn på aftenposten og der jeg så en sak som så svært spennende ut. Overskriften var her: ”Minst åtte personer drept på skole i Israel”. Det som fikk meg til å åpne denne saken var at overskriften var svært gripende. Dette skjedde på en jødisk skole i Jerusalem hvor det på dette tidspunktet foregikk et seminar for rabbinere. De to terroristene som kom inn på skolen utga seg for å være rabbiner studenter, og når de kom inn i spisesalen hvor rundt 80 personer satt begynte de å skyte. Under denne hendelsen ble minst åtte personer drept og 35 skadet, det er mange. Under skytevekslingen var det så intenst at når ambulansen kom kjørene ble den truffet flere ganger. Folk som skulle komme og hjelpe de som var på skolen måtte søke dekning for det Når jeg leser om slike hendelser tenker jeg over hvor takknemmelig jeg egentlig er for å gå på en skole her i Norge hvor slike ting svært sjeldent, om ikke aldri skjer.

Vi hører ofte om terrorangrep som skjer rundt omkrig på jorda. Heldigvis lever vi i et land der slike ting svært sjeldent skjer. Det skjer selvfølgelig tragiske ting i vært land også, men hvis vi ser på alt i et stort perspektiv er vi utrolig heldige. Bare av å lese en sak som det jeg nå har gjort får jeg en klump i magen, en virkelig stor klump også. Her sitter jeg flere tusen mil unna og leser om det, tenk så fert det må være å være midt i det! Syns egentlig vi i Norge burde tenke på hvor heldige vi egentlig er, og det litt oftere.

1 kommentar:

LK sa...

Vi skal så absolutt være takknemlige for at vi bor i et fredlig hjørne av verden. De problemene vi påstår vi sliter med her er egentlig bare blåbær i den store sammenhengen.