torsdag 8. mai 2008

Reklame, reklame, reklame, reklame. Det er overalt!

Reklame! Bare jeg hører ordet begynner hjernen min å huske reklamer som jeg syns er gode, og dermed også produktet. Det er noe vi alle rett og slett vet hva er. Vi ser det hver dag, flere ganger om dagen, noen ganger til vår forargelse. Hva er vel egentlig ikke mer irriterende enn når man sitter og ser en film på TV og mitt i filmen kommer det reklamer på reklamer.

Reklames budskap er å skape interesse hos mottakeren. Den skal på en måte styre mottakeres vilje, dermed få mottakeren interessert. En reklame defineres ofte som en kunngjøring, hvor avsenderen får mottakerens oppmerksomhet. Det finnes forskjellige type reklamer, og målet er ofte forskjellig. I en kommersiell reklame er målet for avsenderen at mottakeren skal kjøpe produktet, altså at mottakeren skal bruke penger. Den andre typen er informativ reklame. I en informativ reklame er målet ikke å tjene penger men å få mottakerens oppmerksomhet om andre ting. Informativ reklame blir ofte brukt under politiske kampanjer, dermed er målet for en informativ reklame å sanke stemmer og endre holdningen til noen.

Bruk bilbelte” er en reklame fra statens vegvesen. Det er en informativ reklame, der budskapet er å endre holdningene til Norges befolkning om bruk av bilbelte.

Mitt førsteinntrykk av denne reklamen er rørende. Den starter jo med at man ser en bil med noen skadde ungdommer, og det vekker for min del alltid min oppmerksomhet. Man lurer hva denne reklamen er for, og blir til at man ser hele. Det er jo som sagt en reklame fra statens vegvesen, og den reklamerer for å bruke bilbelte. Den er jo egentlig for alle som sitter, kjører bil, buss osv. Siden det er en reklame film kommer det nye bilder hele tiden og nye blikkfang konstant. Reklamen bruker dystre farger som gjør deg litt trist, og som gjøt at du skjønner at det er en trist reklame. Det er en slags kontrast helt i starten av reklamen. Vi ser vakker og fin natur, men så flytter kameraet seg, og da ser vi en et stygt syn, nemlig bilen i treet.

Helt i starten ser vi vakker natur, men så rister treet, og så flytter kameraet seg ned mot stammen av treet hvor vi ser en bil som har krasjet inn i et tre. Vi forflytter oss så inn i bilen hvor det ”ligger” tre ungdommer, unge menn som ser svært skadet ut. Etter hvert begynner guttenes sjeler å løsne seg fra deres kropper og drar opp mot himmelen. Det er en sjel som ikke kommer seg løs for han sitter med bilbelte. Så våkner han med bilbelte til live, og da slutter reklamen.

Bildet fant jeg her.

1 kommentar:

LK sa...

Håper denne reklamen får dere til å bruke bilbelte!